INFORMACJA O SZKOLENIU 

DATA SZKOLENIA: 18/12/2025, środa, 9:00 – 17:00

TYTUŁ: PRZEZ EMOCJE DO DECYZJI – narzędzia mediatora w pracy z trudnymi reakcjami Stron.

OSOBA PROWADZĄCA: Katarzyna Kamińska

BIO osoby prowadzącej: Mediator, coach pracy z konfliktem, ekspert ds. relacji międzyludzkich, coach i mentor zmiany. Od 2005 r. jest cenionym mediatorem w sprawach rodzinnych, cywilnych, gospodarczych. Twórczyni i partner zarządzający DOMU MEDIACYJNEGO Antoszek i Kamińska, członek Centrum Arbitrażu i Mediacji przy WIPH, Trener biznesu w zakresie zarządzania konfliktem, budowania współpracy i efektywnej komunikacji. Wykładowca studiów podyplomowych Wydziału Prawa i Administracji UAM w Poznaniu oraz  GWSH w Katowicach. Certyfikowany praktyk pracy z fotografią i metaforą w metodologii POINTS OF YOU®. Jest współautorką programu mediacji w Polskim Języku Migowym „Sprawiedliwość słyszy g/Głuchych. Zwiększanie dostępu osób niesłyszących do wymiaru sprawiedliwości”. Prowadzi superwizje, staże i autorskie szkolenia rozwijające warsztat praktykujących mediatorów. Szkoli i coachuje sędziów, prokuratorów, adwokatów, radców prawnych, notariuszy, mediatorów, aplikantów, przedsiębiorców i osoby prywatne – dokonując transformacji w podejściu do konfliktów i wspierając rozwój rynku profesjonalnych usług mediacyjnych w Polsce. Poprzez profil kaminska.ogarnia.konflikt w mediach społecznościowych pomaga osobom w konflikcie uwolnić się od presji i lęku, by z poziomu bezsilności i stresu mogli przejść do poczucia sprawczości i świadomej kreacji swojej przestrzeni życiowej.  Prywatnie kobieta z długoletnim stażem małżeńskim, mama trojga nastolatków, pasjonatka teatru i sztuki. Kocha wszystko co naturalne i piecze domowy chleb.

MIEJSCE SZKOLENIA: Warszawa, Centrum Zielna, Fundacja Współpracy Polsko – Niemieckiej, ul. Zielna 37, 00-108 Warszawa

LICZBA GODZIN: 8 h dydaktycznych, 9:00-17:00

CEL

  • Zwiększenie kompetencji mediatora w pracy z emocjami Stron w mediacjach rodzinnych.
  • Rozwijanie umiejętności rozpoznawania i nazywania emocji w sposób bezpieczny dla Stron.
  • Transponowanie emocji na potrzeby, aby umożliwić konstruktywne decyzje.
  • Wypracowanie własnych strategii autoregulacji, służących higienie pracy i życia osobistego, bezstronności i efektywności procesu. 

Dodatkowa informacja 

Niniejsze szkolenie jest bezpłatne i realizowane w projekcie „Koalicja NGO na rzecz mediacji rodzinnej” finansowanego ze środków Narodowego Instytutu Wolności Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego w ramach rządowego programu Fundusz Inicjatyw Obywatelskich noweFIO na lata 2021-2030. Projekt jest realizowany przez Fundację Pracownia Dialogu (Toruń) oraz Stowarzyszenie Mediatorów Rodzinnych (Warszawa).

CO ZYSKUJESZ DZIĘKI UDZIAŁOWI?

  1. Większą pewność działania w sytuacjach silnych emocji Stron — bez wchodzenia w rolę terapeuty.
  2. Skuteczne narzędzia zarządzania emocjami – zarówno stron konfliktu, jak i własnych reakcji.
  3. Umiejętność rozpoznawania potrzeb ukrytych pod emocjami Stron
  4. Praktyczne techniki prowadzenia rozmowy (procesu), które zmniejszają eskalację, budują zrozumienie i poprawiają komunikację.
  5. Świadomość metod budowania własnej odporności psychicznej w pracy mediatorskiej.

Po szkoleniu uczestniczki i uczestnicy otrzymują od organizatora, w wersji elektronicznej,  imienne i numerowane zaświadczenie o jego ukończeniu wraz informacją o liczbie godzin i zagadnieniach poruszanych podczas zajęć.

ADRESACI

Szkolenie adresujemy do osób wykonujących zawód mediatora/ mediatorki lub podejmujących się tej lub podobnej roli w związku z innymi obowiązkami. Bazowe wykształcenie nie ma znaczenia – zapraszamy zarówno prawników/ prawniczki, jak i osoby posiadające wykształcenie z szeroko rozumianych nauk humanistycznych/społecznych oraz innych kierunków.

Zapraszamy wszystkich, którzy działają w organizacjach pozarządowych lub innych instytucjach np.: okręgowe izby radców prawnych, okręgowego rady adwokackie. W szkoleniu mogą wziąć też udział osoby, które działają w ramach innych form prowadzenia działalności np.: jednoosobowa działalność gospodarcza. 

LICZEBNOŚĆ GRUPY – max. 16 osób

PROGRAM SZKOLENIA/ WARSZTATU

MODUŁ 1 | EMOCJE – między nauką a osobistym doświadczeniem;

  • test wstępny oceny progresu wiedzy 
  • teoretyczne aspekty tematu jako punkt odniesienia
  • eksploracja indywidualnych doświadczeń i przekonań
  • po co w ogóle są emocje i co mówią w i o konflikcie.

MODUŁ 2 | Pod powierzchnią rodzinnego sporu;

  • rodzaje konfliktów rodzinnych
  • emocje pojawiające się w w/w
  • odkrywanie potrzeb ukrytych pod reakcją emocjonalną.

MODUŁ 3 | Narzędzia rozmowy ze Stronami w emocjach;

  • miejsca nasilenia emocji w procesie mediacji
  • techniki regulacji napięcia w trakcie mediacji
  • model „od emocji → do decyzji”.

MODUŁ 4 | Mediator też człowiek;

  • przekonania nt. emocji w mediacji (nawiązanie do pracy w module 1.)
  • empatia i granice kompetencji: mediator ≠ terapeuta
  • emocjonalne koszty pracy mediatora / świadomość i zapobieganie wtórnej traumatyzacji i wypaleniu zawodowemu
  • strategie autoregulacji

MODUŁ 5 | Fakty, mity, spostrzeżenia;

  • wnioski domykające 
  • grupowe/indywidualne podsumowanie warsztatu 
  • samoocena zmiany świadomości pracy z emocjami przez Uczestników
  • literatura
  • test końcowy oceny progresu wiedzy.

moduł 1. i 2. – I blok zajęć

moduł 3 – II blok zajęć

moduł 4 – III blok zajęć

moduł 5 – IV blok zajęć  

Prowadząca zastrzega sobie możliwość zmian w realizacji programu szkolenia w zależności od dynamiki procesu grupowego. 

HARMONOGRAM DNIA

Rozkład dnia szkoleniowego (8 godzin dydaktycznych)

9:00 – 11:15 – I blok zajęć

11:15 – 11:30 – przerwa kawowa

11:30 – 13:00 – II blok zajęć

13:00 – 14:00 – przerwa na lunch (zapewniany przez organizatora)

14:00 – 15:30 – III blok zajęć

15:30 – 15:45 – przerwa kawowa

15:45 – 17:00 – IV blok zajęć (w tym zakończenie)

METODY SZKOLENIOWE

Zajęcia prowadzone są z wykorzystaniem aktywnych metod angażujących uczestników, narzędzi coachingowych, w tym kart POY®, ćwiczeń wspomaganych mini wykładami, dyskusji, symulacji (w podgrupach), przykładów z praktyki, odgrywania ról, metod wyobrażeniowych, jak również z użyciem narzędzi do autodiagnozy umiejętności uczestników. Proces dydaktyczny budowany jest w oparciu o cykl Kolba. 

WARUNKI UCZESTNICTWA

Zgłoszenie nie daje gwarancji uczestnictwa, organizator w każdym przypadku potwierdza zakwalifikowanie osoby. W przypadku braku zakwalifikowania do udziału w wydarzeniu nie przewidziano procedury odwoławczej. 

LINK DO ZAPISÓW: https://forms.gle/2zoEXwMNdvDViHqBA

Przejdź do treści